neděle 11. listopadu 2012

Jídlo

Ovoce
Tak jsem se díval na stránky o Malaysii, abych dokázal pojmenovat všechno, co jsem tu strčil do pusy. Je toho mnohem víc, než mají na stránkách.

Jackfruit (příbuzný chlebovníku, takže chlebovník) - velmi dobré a sladké, kupujeme jako svačinu na ranním trhu
Rambutan - moje nejoblíbenější ovoce, bude mi chybět. Nejčastěji je zobrazováno na inetu v červené barvě, tady se však prodává nejčastěji v zelené.
Durian - když jedete autem kolem stánku s tímto ovocem, citíte ho. Vůně či smrad je neuvěřitelně intenzivní. Tak intenzivní, že to ani nechcete ochutnat. Plod je těžký, kolem kila, a má ostny, takže holíma rukama ho udrží je otrlý jedinci. Po rozkrojení se do pusy bere pecka, která je obalená slizem. Sliz se sní, pecka vyplivne. Ochutnal jsem jen kousíček a chuť je úžasná, těžko popsatelná. Pak ale celí den máte potřebu ukrkávat a ta chuť se vám kdykoli připomene, a to ať sníte či vypijete cokoli. Někdy snad najdu odvahu a dám si víc Durianu naráz.
Papaya - měl jsem ke svačině, nevýrazná chuť.
Chtěl bych ochutnat Mangosteen, Custard Apple, Startfruit.
Banány - V Cameron Highlands jsou banánovníky všude, kolem silnic je mozné vidět i listy dvě patra vysoké. Banány jsou tu malé, ale prý mají aromatičtější chuť, ještě jsem neochutnal.

Limetky, citróny, pomeranče a mandarinky si trháme za barákem. Nikdo jiný to nezbírá. Také nám hned u dveří začíná malá jahodová farma, plodí celý rok, jahody tu vůbec frčí. Velká farma bude v místě stavby, tak 4 km, od místa kde bydlíme. Jahodu jsem si neutrhl ještě ani jednu, i když bych mohl. Nicméně jsem dnes podlehl čerstvému jahodovému koktejlu. Cestou do centra roste, asi jako okrasná kytka, lichořeřišnice. Tak si občas pouchutnáme na květu či plodu. Jako dárek přivezli moji společníci semínka mochyně, tak jsem ochutnal i první plody, mňam.

Jahodové farmy
Všude v této oblasti jsou jahodové farmy. Dávají jahody po celý rok, podobně jako u většiny ovoce a zeleniny. Naše stavba bude také součástí jahodové a navíc i borůvkové farmy. Pro malajce je to nejatraktivnější turistická oblast, a tak v obchodech najdete množství nejrozmanitějších předmětů s jahodou. Třeba jahoda jako otvírák piva.


Cuisine
Na snídani a na večeři chodíme do města. Prakticky pořád chodíme k číňanům. Čína tady vládne. Chodili jsme na jídlo i k Indovi, ale ty se k nám nezachovali pěkně. Přitom ti co krámek vedou vypadají spíš jako afričané. Na stavbě nám vaří patriotka projektu, číňanka, takže si tu připadám napůl jak v číně. Navíc dva z naší české čtyřčlené sestavy mluví čínsky. Čínské znaky jsou všude, nejen v čínských obchodech, čínské potraviny. Řekl bych, že čínština je tu častější než malajština. To je asi dáno oblastí Cameron Highland.

Čaj
Teď tu voní, to je pronikavá omamná vůně. Nic mi nebude chybět víc než vůně konečné fermentace sdíleného čaje z čajových plantáží. O tom ale napíšu v jiném příspěvku.


 Jahodové farmy

Místní kýč
(ve jménu jahody vše, amen)

 Moje nová mikina
(ochladilo se, a mikinu co jsem přivezl používám v práci, tak je zadělaná)


Jídlo na stavbě
(vařeno převážně z domácích surovin)

 Rambutan
 
Malajské banány

Květ lichořeřišnice
(cestou do centra)

jahody, pomeranče, citróny
(na pozemku, kde bydlíme)

Žádné komentáře:

Okomentovat